Homestyling
Homestyling, eller homestaging som det också kallas, är ett relativt nytt begrepp inom mäklarvärlden, som trots det har fått fäste mycket snabbt. Uttrycket syftar på att man som försäljare av en bostad ”stylar” sitt hem inför en visning, med syfte att höja bostadens värde. Grundprincipen är att förändringarna ska vara små och enkla, och inte kosta för mycket, men ändå göra stor skillnad för bostadens utseende. Några klassiska exempel på homestyling är att måla om en vägg, att ställa fram färska kryddor på köksbänken eller att baka bullar precis innan visning för att det ska lukta hemtrevligt. I många fall erbjuder numera mäklarbyråerna en homestylingtjänst i samband med försäljning, men om du vill sköta homestylingen själv, och behöver anlita en målarfirma för att måla om väggarna, hittar du en pålitlig målare i Stockholm på Vimalar.se.
Eftersom homestyling numera är ett känt begrepp på bostadsmarknaden, och de flesta är bekanta med de knep som nämns ovan, kan det dock krävas ännu mer för att imponera på kräsna hemköpare. Det krävs också en bra grund innan man ger sig in på detaljer. Vad är då de viktigaste sakerna du kan göra inför en visning?
För att få en bra grund måste du börja med att städa, och städa ordentligt. Nöj dig inte med den vanliga dammsugningen, utan se till att varje list, dörrfoder, hörn och yta är fri från damm och blänkande. Putsa fönster och speglar och våttorka golven. Det gör större skillnad än man skulle kunna tro. Innan du städar kan du göra det lättare för dig genom att redan då genomföra en annan viktig del av homestylingprocessen, nämligen att städa undan eventuell röra och alla personliga detaljer från hemmet. Plocka till exempel bort familjefoton, barnens galonbyxor i hallen och lappar om föräldramöten som sitter på kylen. På det sättet frigör du också ytorna inför städningen.
När du sedan har ett rent hem fritt från bråte kan du börja ställa tillbaka detaljer i hemmet som är hemtrevliga men opersonliga, till exempel blomvaser, ljusstakar, färsk frukt eller en pläd i soffan. Tanken är att de som besöker hemmet ska känna att någon bor där, men att det samtidigt är tillräckligt neutralt för att de ska kunna föreställa sig att de själva bor i hemmet – vilket förhoppningsvis leder till att de är villiga att betala mer.